Християнските брачни отношения са най-скъпоценните връзки в живота, които могат да се сравнят само с отношенията между Христос и Църквата.
Главното в този откъс е не подчинението, а любовта. Ето какво казва Павел за любовта, с която мъжът трябва да обича жена си.
1. Любовта трябва да бъде жертвена. Мъжът трябва да обича жена си така, както Христос е обичал Църквата и принесъл Себе Си в жертва за нея. Любовта в никакъв случай не бива да бъде егоистична. Христос е обичал Църквата не затова, че е вършила Неговите дела, а заради това, което Той извършил за Църквата. Йоан Златоуст има интересно тълкувание на този откъс. "Виждал ли си мярката на послушанието? Слушай и мярката на любовта. Искаш ли жена ти да ти се покорява, както Църквата се покорява на Христа? Тогава, грижи се за нея, както Христос се грижи за църквата Си. И ако потрябва да дадеш живота си за нея или да те разрежат на хиляди парчета, за да понесеш всичко, което може да ти поднесе живота, не се отказвай от това. Той положи Църквата в нозете Си с любяща грижа, а не със заплахи, страх или нещо подобно. Така и ти се отнасяй с твоята жена." Мъжът е глава на жената - това е вярно казано. Но Павел казва също, че той е длъжен да обича жена си, както Христос - Църквата, с любов, която не изисква от нея робско подчинение, но която е готова да принесе всяка жертва за доброто и.
2. Любовта трябва да бъде очистваща. Христос е очистил и осветил Църквата. Може би, Павел тук мисли за греха. Един от брачните обичаи се състоял в това, преди бракосъчетанието невестата да се къпе в река, посветена на някой бог или богиня. В Атина, например, къпели невестата във водита на река Калирос, посветена на богинята Атина. Но Павел мисли за кръщението в името на Исуса Христа. Христос желае да създаде Своя Църква, без пороци и петна. Любовта, която не възвишава човека, просто не е любов. Любов, която прави груб човешкия характер, вместо да го облагородява, която принуждава към лъжа, отслабва моралните устои - не е любов. Истинската любов е велик очистител на живота.
3. Любовта трябва да бъде грижлива. Мъжът трябва да обича жена си, както обича тялото си. Истинската любов не е насочена към извличане на изгода, към осигуряване на физически удобства на тялото, тя лелее любимия човек. Лошо е, когато мъжът гледа на жена си, съзнателно или не, просто като на човек, който му приготвя храна, пере дрехите му, поддържа дома му и учи децата му.
4. Любовта е здрава и трайна. Заради такава любов човек ще остави родителите си и ще се прилепи към жена си и двамата ще бъдат една плът. Той е така неразривно свързан с нея, както органите на тялото са свързани един с друг. Точно както той никога няма да разкъса тялото си на части, така и няма да се реши да остави жена си. така е възникнал идеалът на благословлението, във времената, когато мъжете и жените са сменяли партньорите си, без да мислят повече от това коя дреха да облекат.
5. Всички тези отношения да бъдат в Бога. В християнския дом Исус е невидим, но винаги присъстващ гост. В християнския брак не са двама, а трима, и третият е Христос.
-
Няма коментари:
Публикуване на коментар
please post your comment,
thank you!