2013/03/11

ЖЕНИТЕ МОГАТ ДА ПРЕДСТАВЛЯВАТ БОГА

Иисус се обръщаше към Бог с Авва (Марк 14:36). Това е арамейски израз, който едно дете използва за баща си. Това е израз за нещо скъпо, подобен на „Татко” или „Тате”. Смисълът който Иисус използва тази дума е, че Той познава Бог като личен и Единствен, Който заслужава доверие, Единствен на Който може да се разчита също както би трябвало да бъде със един земен баща. Използването на този израз от Иисус не би трябвало да се основава на род (мъжки или женски), защото Бог е дух и следователно превъзхожда всякакъв род. Иисус не ограничава Своята комуникация относно, какво Бог харесва за тази метафора в мъжки род. Той използва също женски илюстрации, за да ни помогне да разбираме Бог. Вършейки това, Той беше в хармония със Стария Завет, където Бог, понякога е представен в женски образ. Например в (Исаия 66:13), Бог говори на Израел като майка, която утешава детето си, така и Аз ще ви утеша. (Виж също: Битие 17:1; Йов 38:28-29; Исаия 42:14; Исаия 46:3-4; Исаия 49:15). В Новия завет ние знаем за два случая, в които Иисус използва женствени метафори, за да ни помогне да разберем естеството на Бога. В първият случай, в (Матей 23:37), Той сравнява Своето желание да защити и да се грижи за Ерусалим със защитни инстинкти като квачка разперила крила над своето потомство. (Възможно ли е, защитния инстинкт, отнасящ се и за мъжа и за жената, наистина да е Божия характеристика, която се намира в хората ? Възможно ли е това да не е черта, отнасяща се само за мъжете?) Във вторият случай в (Лука 15:8-10), Иисус разказва притча за една жена, която намира изгубена монета. В тази притча, Той използва образа на жена, за да обрисува Бог. Така, бе подсказано на учениците, как Иисус използва тази притча, с цел да осуети сексуалното отношение на книжниците и фарисеите. Тези намеци, да погледнем на Бога в женски род, са важни по няколко причини. Първо, традиционната теология ни е учила неточно, че Бог е изобразяван само в мъжки род и така само мъжете могат да представляват Бога. Традиционното вярване бе, че само мъжът отразява пълния образ на Бога - Бог, Който по тяхната преценка, по природа всъщност е мъж. Второ, картината за Бог като мъж, склонен да даде на мъжете чувство за приоритет, сила и привилегия. В същото време това трябваше да има тенденцията да служи като отношение за второстепенна оценка спрямо жените. В България моята млада приятелка Ирена ми каза: ”Това за жените е ново за мен. Винаги сме си казвали, че жените са на второ място”. Тъй като представата за Бог като Баща е толкова дълбоко вкоренена в съзнанието ни, то ние трябва да разгледаме въпроса по-нататък. Баща е метафора. Метафората е средство за комуникация, използвана за сравняване на две или повече различни неща, които имат едно общо нещо. Това е полезен инструмент, но има важни ограничения, които трябва да се помнят винаги. Например как би се описала една снежинка на някого, който никога не е виждал сняг? Може би трябва да се каже, че прилича на този или това, но не е напълно като този или онова. Колко по-трудно е да се опише Бог като снежинка! Метафората за Бог като баща, особено в мъжкото властващо общество, е била полезна за Божия народ, защото е показала голямата разлика между абсолютния Бог и боговете на езическите народи. Народа на Израел разбираше, че техния Бог е личен, предвидим, благонадежден и обичащ. Това бе противоположно на езическите богове, които са безлични, непредсказуеми, непостоянни и взискателни. Както добрият земен баща дава на децата си, така и Бог е Дарител, Защитник, Снабдител и т.н. Езическите богове от друга страна, внушават само страх и изискват постоянна жертва, за да задоволяват желанията си. Богът на Израел е постоянно добър, приличащ много на баща какъвто се очаква да бъде. Освен това, Той е много повече от всеки земен родител, който някога може да бъде. Но когато виждаме Бог само като баща, ние сме склонни да ограничим Бога само в представата си за бащинство. Но Той е много повече от това, и много повече отколкото можем да си представим. Той е Бог. Добро разискване за това се намира в книгата на Дж. Б. Филипс: „Твоя Бог е много малък”. Много важно е, още, да запомним, че не трябва да си представяме Бога като наше подобие, но също така не бива да не се съобразяваме и с пола. Трябва да помним, че и мъжете и жените са по образа на Бога. Бог не е направен по нашия образ. Бог предупреди децата на Израел, да не създават никакъв образ, мъжки или женски, като подобие на Бог (Второзаконие 4:15-16). ”И така, внимавайте добре за себе си (защото в деня, когато Господ ви говори на Хорив изсред огъня, вие не видяхте никакъв образ), да не би да се отклоните и си направите идол, подобие на някой образ, подобие на мъж или жена”. Ако и да не сме виновни при правенето на физически образ на Бога, приемливо ли е когато сме имали също умствен образ на Бог, в повечето случаи от мъжки пол? Няма основателна причина да се предполага, че жените не могат да представляват Бога. Бог е нито от мъжки, нито от женски пол. Той превъзхожда пола. Но ние като мъже и жени имаме еднаква отговорност, да представляваме Бог с еднакъв авторитет, като свидетелстваме и разширяваме Неговия Живот и ценности. Това е нашия мандат!

Няма коментари:

Публикуване на коментар

please post your comment,
thank you!

Всичко за мен

Моята снимка
Млад човек,който обича да общува с другите хора,обича истинското приятелство.Най-добрият ми приятел се казва Исус Христос и Той е причината за всичко добро в моят живот.Той ми помага всеки ден да бъда близо до Него,и да помагам на тези,които Той обича. Обичам да се грижа за деца,и харесвам да съм от полза на приятелите ми около мен.

Търсене в този блог

Последователи

Етикети

Моят списък с блогове